Uw winkelwagentje
Goals: last minute beach body!

Goals: last minute beach body!

De zomervakantie is nog maar net begonnen en de frustraties slepen al langer na dan deze eerste week. De laatste maanden waren enorm druk omdat mijn masterproef even voorrang kreeg op alles, wat betekende dat mijn eetpatroon en gezonde levensstijl volledig verwaarloosd werden. Volgende week begint mijn welverdiende vakantie in Spanje, maar aan mijn lichaam te zien ben ik daar nog niet helemaal klaar voor. Nog snel even een ‘bikini body’ fixen op twee weken, piece of cake, toch?

Op maandag besloten mijn vriend en ik om elke dag, tot we op vakantie vertrokken, te sporten en zo goed mogelijk op onze voeding te letten. Hij weet dat ik me niet zo zelfzeker voel als het over mijn uiterlijk gaat en hij doet er ook alles aan om me wel goed te doen voelen. Het sporten vind ik geen probleem meer, aangezien we beide een abonnement hebben bij een sportclub en hij me motiveert om met hem mee te gaan. Want alleen gaan sporten tussen al die gespierde jongens die je raar bekijken als je een gewicht vast neemt is niets voor mij! Na vijf dagen begin ik spieren te voelen in mijn lichaam die ik nog nooit voelde maar ik merk zeker een verschil. Ik heb meer energie overdag en ik ben trots op mezelf dat ik het kan volhouden. Een belangrijke factor waarom ik dit nog lang zou kunnen volhouden is mijn ‘dieet’.

Ik hou me niet aan een dieet of ik volg geen bepaalde regeltjes, maar ik let er wel op dat ik de juiste middelen en voedingswaarden binnen heb en vooral genoeg eet. De fout is snel gemaakt door niet te eten wanneer je honger hebt omdat je dan zou afvallen. Je lichaam heeft voldoende energie nodig om te kunnen functioneren, zelfs op momenten waarbij je niet beweegt. Deze energie is nodig om bijvoorbeeld de spijsvertering op gang te houden, te kunnen ademen, het hart te laten kloppen, enz. En die hoeveelheid energie halen we uit calorieën.

Calorieën worden vaak fout begrepen of worden verkeerd gebruikt. Een klein labeltje op een voedingsproduct zegt veel en als dit cijfertje te hoog is wordt het meteen afgeschreven als ongezond of vettig eten. Maar wist je ook dat er een verschil is tussen goede en slechte calorieën? Of je nu een calorie van vet, eiwitten of koolhydraten binnen krijgt, je komt van elke calorie even veel bij. Het verschil tussen de goede en de slechte calorie is vooral terug te vinden in de inhoud ervan. Producten met goede calorieën zoals fruit, noten, groenten, vis, kip, havermout en volkoren producten zitten boordevol vitaminen en mineralen die goed zijn voor je lichaam. Slechte calorieën zijn terug te vinden in producten zoals snacks, wit brood, frisdrank en fast food. Zij bevatten geen nuttige voedingsstoffen waardoor ze sneller opgeslagen worden en sneller omgezet worden tot vet. Maar zoals ik eerder zei, het is even belangrijk om niet te overeten. Een calorie blijft een calorie en je komt evenveel bij van de goede als van de slechte.

Dit laatste helpt me enorm om mijn ‘voedingsstijl’ te kunnen blijven volhouden. Naast rekening te houden met wat ik eet, is het ook belangrijk hoeveel ik eet. Ik zag ooit eens een programma op tv waarbij vijf mensen geblinddoekt werden en vijf mensen niet. Ze kregen allemaal dezelfde maaltijd en dezelfde portie. De geblinddoekte personen aten allemaal minder dan diegene zonder. Je lichaam heeft de juist hoeveelheid en de juiste waarde aan energie nodig en het is dus niet altijd nodig om je bord leeg te eten. Ik at steeds mijn bord leeg uit algemene beleefdheid en om toch geen eten te moeten weggooien. Maar als mijn lichaam voldoende energie binnen heeft, waarom zou ik dan meer eten dan nodig?

Nog een extra tip om een gezondere levensstijl te kunnen volhouden is om tussen twee maaltijden door een snack te eten (bestaande uit goede calorieën weliswaar). Noten zijn bijvoorbeeld perfect voor de kleine honger--momenten en ze geven je langer een verzadigd gevoel. Ik geef toe dat ik wel eens snack en dan kies ik niet altijd voor de gezonde optie. Ik gun het mezelf om af en toe eens een ijsje of een stuk chocolade te eten (chocaholic over here!). Ik zou deze dingen ook nooit volledig kunnen schrappen en het zorgt er ook voor dat ik deze manier van eten veel langer zou kunnen volhouden omdat ik nog wel steeds de dingen eet (met mate) die ik lekker vind. Veel water drinken helpt mij ook enorm, hoewel ik dit wel heb moeten leren. Ik heb nu altijd en overal een fles water bij, want soms is dat plotselinge honger gevoel ook wel een dorstgevoel, alleen voel je dat verschil niet.

De komende week wordt nog een heuse strijd om mijn perfecte bikini body te bereiken. Het is niet zozeer dat ik zoveel kilo’s hoef af te vallen maar enkele kwabjes en rolletjes mogen van mij gerust wat strakker. Ik besef natuurlijk wel dat ik er nu niet meteen als een fitnessmodel ga uit zien, maar het is in ieder geval een begin om mijn oude maar goede en gezonde levensstijl weer op te pikken. Want zoals iemand me ooit zei: januari en februari zijn niet de enige maanden op een jaar om aan je nieuwe levensstijl te werken.

Ouder artikel Recenter artikel