Uw winkelwagentje
To potato or not to potato?

To potato or not to potato?

TO POTATO OR NOT TO POTATO?

 

Aardappelen kennen een slechte naam als het aankomt op je dieet. Vele voedingsdeskundigen raden aan om aardappelen met mate te eten of zelfs te schrappen in je voedingsplan omdat ze veel koolhydraten bevatten die ervoor zorgen dat je bloessuikerspiegel schommelt. Toch blijkt dat deze groente ook heel wat goede eigenschappen bevat. 

 

Aardappelen bevatten weinig calorieën en zelfs veel voedingsstoffen. Dit geldt natuurlijk niet voor de varianten zoals kroketten en frieten. Het is net de bereidingswijze en extra ingrediënten die je toevoegt die dikmakend zijn en niet de aardappelen zelf. De juiste bereidingswijze is dus zeer belangrijk. Hoe meer bewerkingen aardappelen ondergaan, hoe minder vezels en vitaminen ze bevatten. Een ongeschilde aardappel bevat meer vezels dan een geschilde aardappel. Deze vezels zorgen ervoor dat je je langer verzadigd voelt en minder snel honger krijgt. Daarnaast hebben ze ook een positief effect op het voorkomen van diabetes en ze verlagen het risico op een hartaanval en te hoge cholesterol. Gekookte  en gestoomde aardappelen zijn de goede bereidingswijze omdat er hier geen extra boter of vet aan toegevoegd wordt zoals bij puree of frieten.

 

Op het menu voor deze week kan je enkele gerechten terugvinden waar aardappelen aan toegevoegd zijn, zoals beide vleesgerechten die bij onze ‘Pure’-meals zitten. Het is natuurlijk niet de bedoeling om elke dag heel veel aardappelen te gaan eten. Maar eet ze in mate en enkel als ze op de juiste manier bereid zijn om er de positieve eigenschappen uit te halen.

 

Auteur: Chiara Van Den Broek 

Bronnen:

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=17310

http://www.goedgevoel.be/happy-spring/vijf-redenen-waarom-aardappelen-wel-gezond-zijn~a9248977

 

 

Recenter artikel